Bøker om å bli foreldre del 2

Photo by Pixabay on Pexels.com

Her skriver jeg om flere bøker om svangerskapet og det å bli foreldre.

Alt vel med mor og barn- historier om fødsel av Randi Fuglehaug

Bilde hentet fra: https://samlaget.no/products/alt-vel-med-mor-og-barn-historier-om-fodsel?

Dette er en bok av en som er forfatter og frilansjournalist. Hun har snakket med ulike kvinner om deres opplevelser og skrevet ned deres historier. Det er spennende å lese om ulike kvinners opplevelser. Der er blant annet beskrevet fødsler i ambulanser, på ferjer og til og med på badet for de rekker ikke frem til sykehuset i tide. Det er godt skrevet med et god språk, og ordnet etter tema/type fødsler, et kapittel skriver om hjemeefødsler, et om epidural/smertelindring, fødsler i ambulanser osv.

Fødselsdag av Ida Jackson

Dette er en selvbiografisk bok om å få barn i litterær form. Ida Jakson er mest kjent for barnebøkene som Brillebjørn, men skriver og for voksne.

Boken handler om hennes opplevelser når hun ble gravid, og det første året med baby. Hun er også sammen med Jan Grue som sitter i rullestol, og opplever hvordan samfunnet møter en familie med en funksjonshemmet pappa.

Hun har en veldig tøff fødsel, og må få mye hjelp fra venner og familie i starten. Hun beskriver godt det følelsen at vil bli en såkalt «kul mamma» og ser for seg masse cafebesøk, og brødbaking, men så blir babybobla så overveldende at det er vanskelig nok å smøre en brødskive.

Sånn starter boken:

Vi er alle eks-babyer. Vi er alle her fordi noen holdt oss og holdt liv i oss. Alle som leser dette, har ligget sammenklemt og sparket en livmor-eier fra innsiden. Vi snakker lite om det. Men etter at det kom en ny person inne i meg, har jeg ikke greid å legge det fra meg. Jeg satt med barnet i armene mine og forstod at alle rundt meg har levd et hemmelig liv de selv ikke husket, et liv som tilhører dem som hadde håndtert kroppene deres.

Jackson 2021, s.11

Pappa for første gang av Finn Bjelke

Dette er en morsom bok om hvordan det kan være å bli pappa. Det er korte kapitelet som er lette å lese når man har liten tid å lese på. Den er illustrert av Frode Øverli(som tegner Pondus) med tegninger som på en humoristisk måte illustrerer pappalivet.

Legg igjen en kommentar